Monday, May 24, 2010

Fakta berkaitan KeTuanan Melayu

MELAYU BUKAN PENDATANG DI BUMI MALAYSIA

ADAKAH INI BENAR...??????

FAHAMI PENERANGAN INI DENGAN AKAL YANG WARAS.

SUATU KETIKA DAHULU SEMASA SAYA SELALU DENGAN TAN SRI SANUSI JUNID.

SEORANG REFORMIS INDIA TELAH MENGAJUKAN SATU SOALAN KEPADA BELIAU.

REFORMIS INDIA: Tan Sri, bukan kah orang Melayu juga bukan penduduk asli di Malaysia ini, kita sama-sama merantau ke Tanah Melayu ini. cuma Orang Melayu datang lebih awal berbanding dengan bangsa China dan India. Sooo.... adalah tidak wajar orang Melayu menolak permintaan kami untuk layanan yang sama rata.

TAN SRI SANUSI: OK, Mr Rajakapoor, sebelum saya menjawap, tolong dapatkan peta dunia dalam tahun 50an.

Maka kebetulan seorang dari rombongan Mr. Rajakapoor tu ada membawa peta tersebut, maka dibentangkan untuk dibuat rujukan dan penerangan selanjutnya dari Tan Sri Sanusi.

TAN SRI SANUSI: OK, kita lihat di dalam peta ini. yang dinyatakan sebagai kepulauan Melayu adalah bermula dari Salawesi, Jawa, Sematra, Archeh, Semenanjung Tanah Melayu, Selatan Siam, Kepulauan MORO, Borneo dan termasuk Singapura. INI DIWARTAKAN SEBAGAI KEPULAUAN TANAH MELAYU.
Jadi penjelasannya, kalau Orang Melayu yang datang dari mana-mana samaada dari Archeh ke, Salawesi Ke, Tanah Jawa ke atau mana-mana bahagian Kepulauan Melayu ke Malaysia, ini bermaksud kami masih lagi tidak merempat ke negeri asing. Ini di umpamakan satu rumah yang besar, kami hanya berpindah bilik. cuba lihat dimana negeri asal tuan, INDIA, adakah ia termasuk dalam kepulauan Tanah Melayu, begitu juga CHINA juga tidak diwartakan sebagai negeri-negeri dibawah Kepulauan Melayu.
Jadi kami telah bermurah hati untuk memberi tuan menumpang di rumah kami, hidup dengan aman damai, janganlah pula nak jadi BELANDA. bagi betis nak peha, nanti kalau dah bagi peha nak tu pula.

REFORMIS INDIA: Ayoyo... itu macam ka, saya pun sudah lupalah. saya hingat saya sudah jadi Melayu, pasal sudah makan nasi lemak macam Tan Sri, kalau saya bersunat boleh tukar jadi Melayu kaa...???

SENDIRI MAHU HINGAT LA..............

No comments:

Post a Comment